امروز :

اسناد خلیج فارس

خلیج همیشه فارس ایران و ایرانی

ده اردیبهشت:روز ملی خلیج فارس

ده اردیبهشت:روز ملی خلیج فارس

 

 

 

۱۰ اردیبهشت روزی افتخارآمیز در تاریخ ایرانیان است . در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، هیات دولت مصوبه ای را تایید کرد که به موجب آن دهم اردیبهشت هرسال ، “روز ملی خلیج فارس” خواهد بود .

دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتقالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ برسواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) در پی رشادت‌های سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلی‌خان) می باشد.شاه عباس صفوی  در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.

اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است. وجه اهمیت تاریخی این روز تحت شعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت قرار گرفته است. تصمیم که ۱۰اردیبهشت را به روز ملی خلیج فارس بدل کرده است.

خلیج تا ابد فارس سومین خلیج بزرگ جهان است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و مردم تمام جهان آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می شناسند.

قدیمی ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به کتاب های باقیمانده از یونان باستان بر می گردد.

یونانی ها و مورخانشان در این کتاب ها با نام “پرسیکوس سینوس” که به معنی “خلیج فارس” است از این آبراهه یاد می کنند و تکرار همین نام باعث می شود که بسیاری از نقشه های باقیمانده از اروپائیان قرن‌ها بعد نیز با همین نام از خلیج فارس یاد کنند.

بر اساس نوشته‌های مورخان یونانی مانند هرودت (۴۸۴ – ۴۲۵ ق.م) کتزیاس (۴۴۵ – ۳۸۰ ق.م)، گزنفون (۴۳۰ – ۳۵۲ ق.م) استرابن (۶۳ ق.م – ۲۴ م) که پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند؛ یونانیان نخستین ملتی هستند که به این دریا نام پرس و به سرزمین ایران پارسه، پرسای، پرس‌پولیس یعنی شهر یا مملکت پارسیان داده‌اند.

انگلیسی زبان‌ها نیز این منطقه جغرافیایی خاص را PERSIAN GULF می خوانند که در واقع ترجمه ساده ای از نام “خلیج فارس” است و نقشه‌های بیشماری که از ملوانان و جغرافی دانان انگلیسی قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی باقیمانده است، اسناد غیر قابل انکار این حقیقت تاریخی هستند.

ابوعلی احمدبن عمر معروف به ابن رسته در کتاب الاعلاق النفیسه که در سال ۲۹۰ هجری به رشته تالیف درآورده، نوشته است: « اما از دریای هند خلیجی بیرون می‌آید به سمت سرزمین فارس که آن را «خلیج‌فارس» می‌نامند»؛ محمد عبدالکریم صبحی نیز در کتاب «علم الخرائط» در نقشه‌هایی که با ترجمه عربی نقل کرده است، دریای جنوب ایران را «الخلیج‌الفارسی» و «بحر فارس» نامیده است.

و ……… و ……… و ……….

اما استعمار گر پیر پس از ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از شرکتهای انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰ م.) عبارت ساحل عربی را برای منطقهٔ جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به عرب‌های تحت‌الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به مرور کلمه خلیج عربی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد.اما هرگز موفق نشد .

این در حالی است که تا اوایل دهه ۱۹۶۰ درباره نام خلیج فارس هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده است و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و امریکایی، دانشنامه‌ها و نقشه های جغرافیایی این کشورها نام از خلیج فارس درتمام زبان ها به همین نام یاد شده است.

 اصطلاح «خلیج ع رب ی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و بطور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام رودریک اوون در کتابی به نام حبابهای طلایی در خلیج ع رب ی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس(بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند پس باید این خلیج را ع رب ی بنامیم».

در سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها کشور عربستان به همراه اربابان غربی شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده اند سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند؛ البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گهگاه از سوی برخی موسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می شدند، اما این همراهی ها در نهایت به عذر خواهی این گونه موسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نامهای جعلی دیگر می شد.

با این وجود دولت، دانشگاهیان ، تجار ، مردم و… همه و همه  موظف اند برای پاسداشت نام خلیج فارس و انجام اقدامات مقتدرانه در برابر شیطنت های مختلف بیگانگان در جعل نام خلیج فارس بیشتر تلاش کنند .

 

 

حتی اگر ازل، ابد و روز، شب شود

امکان پذیر نیست که سرکه رطب شود

از بمب های هسته ای ات هم کمک بگیر

شاید که اصل بی نسبت با نسب شود

دیوانگی ست اینکه شما فکر می کنید

این چاه های نفت براتان لقب شود

این سرفه ها نشانه ی یک مرگ حتمی اند

از آن زمان بترس که این سرفه تب شود

با ضربه های موشک خود دف بزن مرا

بگذار ساحت غزلم پر طرب شود

از یک پشیز میهن مان دل نمی کنیم

حتی اگر که حب وطن مستحب شود

از شرم، رودهای زمین خشک می شوند

یک روز اگر خلیج، خلیج عرب شود!

عطیه پژمان

روایتی از روند نامگذاری روز ملی خلیج فارس

روایتی از روند نامگذاری روز ملی خلیج فارس

 

 

جعفر مرادی شهدادی در ، در پاسخ به ادعاهای پیروز مجتهدزاده در خصوص چگونگی نامگذاري روز ملي خليج فارس در تقويم رسمي گفت: پس از واقعه نامیمون تحريف نام خليج فارس از سوي موسسه آمريكايي نشنال جئوگرافيک، بر اساس اعتقادات ملی و میهنی خود جهت محافظت از این نام تاریخی در اویل ديماه سال 1383 خورشیدی ایده‌ای تحت عنوان...

 

 پیشنهاد دهنده ايده روز ملي خليج فارس ادعای نامگذاری روز ملی خلیج فارس در 10 اردیبهشت از سوی برخی افراد را کذب محض عنوان کرد.

 

به گزارش اتحاد جنوب، جعفر مرادی شهدادی در ، در پاسخ به ادعاهای پیروز مجتهدزاده در خصوص چگونگی نامگذاري روز ملي خليج فارس در تقويم رسمي گفت: پس از واقعه نامیمون تحريف نام خليج فارس از سوي موسسه آمريكايي نشنال جئوگرافيک، بر اساس اعتقادات ملی و میهنی خود جهت محافظت از این نام تاریخی در اویل ديماه سال 1383 خورشیدی ایده‌ای تحت عنوان نامگذاری روز ملی خلیج فارس در تقویم خورشیدی ایران به پيوست چهار طرح ديگر از جمله "ایده طراحی نقشه خلیج فارس بر روی اسکناس، برگزاری جام خلیج فارس، راه اندازی موزه خلیج فارس در کرانه های جنوبی ایران، مستند سازی جغرافیای تاریخی خلیج فارس، بنادر و جزایر" از سوی اینجانب به آقای درازگيسو استاندار وقت هرمزگان ارائه شد.

 

وی عنوان کرد: در همان مقطع از جانب نماینده عالی دولت در استان طی دو نامه رسمی جداگانه به معاونت سياسي وزارت كشور (به شماره ثبت 114851) و اداره كل خليج فارس وزارت امور خارجه، ارسال و متعاقب آن نیز در 21 ديماه 1383 در نشريه "سفير جنوب" چاپ و منتشر شد، بنابراین بدنبال این اقدامات با پیگیری‌های انجام شده نهایتا پس از طي پروسه زماني حدودا پنج ماهه در اواخر عمر دولت خاتمي این طرح توسط شورای فرهنگ عمومي كشور تصويب و سرانجام مورد تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز قرار گرفت كه تمامي مدارك مستند و مستدل در اين خصوص موجود است.

 

وی در پاسخ به چگونگی تعیین روز دهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس که مجتهدزاده به همراه گروهی موسوم به "خلیج فارس روی خط" مدعی آن هستند، گفت: این یک ادعا بیش نیست، زیرا پیشنهاد نامگذاری یک روز در تقویم رسمی تحت عنوان روز ملی خلیج فارس حال چه از سوی یک پژوهشگر هرمزگانی مطرح و به فرض چه از سوی گروه مجتهدزاده، اینکه چه روزی در تقویم به این روز اختصاص یابد نه در حیطه اختیارات ما بود و نه این گروه مدعی، بلکه این "گروه تاریخ دانشگاه تهران" بود که در پاسخ به استعلام شورای فرهنگ عمومی، روز 10 اردیبهشت که سالروز اخراج نیروهای اشغالگر پرتغالی از خلیج فارس و تنگه هرمز بود را پیشنهاد کرد که بی درنگ نیز پذیرفته شد.

 

این پژوهشگر هرمزگانی در پاسخ به بخش دیگری از ادعاهای مجتهدزاده که گفته بود روز دهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس ابتدا توسط گروه ما مطرح و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده گفت: این یک ادعای مضحک است، همانطور که همگان می‌دانند این طرح ابتدا در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد و نهایتا در آخرین نشست شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سید محمد خاتمی تشکیل شد مورد تایید قرار گرفت و صد البته که نیازی به طرح و تصویب در مجلس شورای اسلامی نبود! و این ادعاها یعنی تحریف تاریخ!

 

وی در پایان با اشاره به قدرت نفوذ لابی این گروه که مجتهدزاده نیز عضو آن بوده در دانشنامه ویکی پدیا، افزود: متاسفانه این گروه نه تنها در موسسات داخل ایران بلکه در دانشنامه به اصطلاح آزاد ویکی پدیا نیز آنقدر توان نفوذ و لابی دارند که این روز را در راستای منافع خود مصادره و تحت هیچ شرایطی به دیگر پژوهشگران ایرانی اجازه ورود و ویرایش مقاله روز ملی خلیج فارس را نمی دهند و معتقدند فقط آنچه که گروه ما گفته و نوشته اند حق و حقیقت بوده و لاغیر!!

 

وی بیان داشت: هر چند که بر خلاف این تنگ نظری ها معتقدم روز ملي خليج فارس به عنوان نماد هويت ملي ايران متعلق به همه ی ايرانيان و ميهن دوستان است.

 

پیش از این در همزمان با برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس که در بندرعباس برگزار شد، پیروز مجتهدزاده در برنامه زنده تلویزیونی سیمای مرکز خلیج فارس و گفتگو با خبرنگاران مدعی ارائه پیشنهاد روز ملی خلیج فارس شد این استاد دانشگاه در تشریح روند نام گذاری روز ملی خلیج فارس گفت: با تعدادی از اساتید دانشگاههای ایران و چند نفر از دانشگاه‌های خارج کشور و اروپا یک مجموعه اینترنتی درست کرده بودیم به نام "خلیج فارس روی خط"، در این اواسط ناگهان یک فکر پیش آمد که تنها راه حلی که می توانیم در مقابل این تحریفات و تحرکات انجام دهیم در تقویم ملی یک روز را به نام روز ملی خلیج فارس مشخص و نام گذاری کنیم و مورد قبول هم واقع شد.

پیروز مجتهدزاده ادامه داد: رای‌گیری شد که چه روزی را در نظر بگیریم. روزهای مختلفی پیشنهاد شد. روز ۹ آذر ماه که روز بازگشت جزایر به ایران است و روز ۱۰ اردیبهشت ماه که سالروز اخراج پرتغالیها از ایران بود .دولت وقت روز دهم  اردیبهشت را تشخیص داد و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی این روز را به تصویب رساند و دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شد./

روز ملی خليج فارس

روز ملی خليج فارس

 



 

 

 

 

روز ملی خليج فارس

 

 

 

 در ایران روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.

 

 

 

روز ملی خليج فارس

 

امروز در تاریخ ایران روز مهمی است. شاه عباس صفوی با کمک انگلیسی‌ها در این روز در سال 1621 میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.

 

 

 

اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است. وجه اهمیت تاریخی این روز تحت شعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت ایران قرار گرفته است. تصمیم که 10اردیبهشت را به روز ملی خلیج فارس بدل کرده است.

 

 

 

حال پرسش این است که چرا امروز روز ملی خلیج فارس است؟ چه دلیلی برای انتخاب روز ملی خلیج فارس وجود دارد؟

 

معمولا روزهای ملی براساس اهمیت یک مکان انتخاب نمی شوند. در تقویم ایران روزهای ملی همچون روز ملی حمل و نقل، روز ملی مقاومت و ایثار، روز ملی شعر و ادب، روز ملی یوز پلنگ، روز ملی انرژی هسته‌ای را می‌توان یافت اما روز ملی اصفهان، شیراز، خزر، دریاچه ارومیه و.. را نمی‌توان یافت. پس بر چه اساسی امروز روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است؟

 

 

 

محمود احمدی نژاد در یکی از اظهاراتش درباره ی روز ملی خلیج فارس گفته است: «برخی خیال می‌کنند اعلام این روز به نام خلیج فارس دعوا بر سر یک نام یا یک عکس‌العمل می‌باشد، درحالی که چنین نیست. ثبت یک روز به نام روزملی خلیج فارس یک غبار روبی و یک یادآوری است.»

 

این اظهارات نشان می‌دهد جنجال برسر نام خلیج فارس دلیل انتخاب این روز به عنوان روز ملی خلیج فارس بوده است. جنجالی که بارها و بارها در رسانه ها و از سوی سیاسیون عرب زبان مطرح می‌شود.

 

 

 

اماراتی‌ها، کویتی‌ها و عربستانی‌ها از غافله سالاران این جریان هستند، آن‌ها به دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافاتشان بر سر جزایره سه گانه از نام مجعول خلیج (ع ر ب ی) استفاده می‌کنند.جریانی که البته ریشه در سال‌ها پیش دارد. در دهه 1330 خورشیدی به تحریک انگلیسی‌ها کشورهای عربی این نام جعلی را برای خلیج فارس انتخاب کردند. البته این نامگذاری ابتدا به گونه ای دیگر صورت گرفت اما چون با اقبال مواجه نشد تغییر پیدا کرد.دولت انگلیس در سال ۱۲۱۹ خورشیدی، نام دریای بریتانیا را برای خلیج فارس به کار بردند اما این نام پذیرشی نیافت و آن را رها نمودند.

 

 

 

پس از ملی شدن نفت ایران و خلع ید از شرکتهای انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰ م.) عبارت ساحل عربی را برای منطقهٔ جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به عرب‌های تحت‌الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به مرور کلمه خلیج عربی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد.

 

 

 

این در حالی است که تا اوایل دهه 1960 درباره نام خلیج فارس هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده است و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و امریکایی، دانشنامه‌ها و نقشه های جغرافیایی این کشورها نام از خلیج فارس درتمام زبان ها به همین نام یاد شده است.

 

 

 

 

 

 

 

روز ملی خليج فارس

 

 

 

اصطلاح «خلیج ع رب ی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و بطور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام رودریک اوون در کتابی به نام حبابهای طلایی در خلیج ع رب ی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس(بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند بنابر این ادب حکم می‌کند که این خلیج را ع رب ی بنامیم».

 

 

 

اما دلایل عرب هاي آن طرف خليج فارس نیز برای این نامگذاری در نوع جالب توجه است آن ها هیچ توجهی به پیشینه تاریخی این منطقه ندارند و تمام تحلیلشان مبتنی بر این مسئله است که ساکنان سواحل خلیج فارس عموما عرب زبان هستند. برخی از این تحلیل ها نیز بر عدم تبعیت سواحل از دولت ایران اتکا دارد.

 

البته باید انصاف را هم رعایت کرد، تمام اعراب این نام را برای خلیج فارس نمی پسندند، بسیاری از متفکران و روشنفکران دنیای عرب مخصوصا اعراب شمال آفریقا معتقد بر اصالت نام خلیج فارس هستند.

 

 

 

در کشورهای عربی شمال آفریقا حتی نویسندگانی هستند که در دفاع از نام خلیج فارس مطالبی منتشر کرده و همزبانان خود را که در جهت تغییر این نام تاریخی سرمایه گذاری می کنند بشدت سرزنش کرده اند. اما اعراب حاشیه خلیج فارس به دلایل سیاسی نام خلیج فارس را به یک بهانه تبدیل کرده اند تا به مقابله رسانه ای و تبلیغاتی با ایران بپردازند.

 

 

 

در سال‌های اخیر این روال دامنه دار تر بوده است در هر مراسمی اعم از سیاسی، فرهنگی و ورزشی اعراب حاشیه خلیج فارس درباره این نام شیطینت هایی را صورت دادند. حتی در برخی مواقع در حضور چهرهای دولتی رسمی ایرانی دست به این کار می‌زدند. ان‌های فضای اینترنت را نیز از این اقدامات خود مصون نگذاشته اند.

 

 

به هر ترتیب این شیطنت ها آن قدر گسترش یافت تا این که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله تبلیغاتی با اقدامات اعراب تصمیم گرفت یک روز ملی را به "خلیج فارس" اختصاص دهد، شاید که از این طریق بتواند به مقابله با اقدامات  انگليسي پسند بپردازد.

پیام تبریک به مناسبت عید نوروز

http://www.roomiran.com/wp-content/uploads/2013/01/747487-15.jpg

 

اس ام اس زیبا سال نو

اگر چه یادمان می رود که عشق تنها دلیل زندگی است
اما خدا را شکر که نوروز هر سال این فکر را به یادمان می آورد
پس نوروزتان مبارک که سالتان را سرشار از عشق کند . . .

 

پیامک تبریک سال 1393, اس ام اس تبریک عید

 

http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1391/2/12/78371_519.jpg

شهدای خلیج فارس،سفرفرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به محله گوریگاه و تجدید میثاق با شهیدا

سفرفرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به محله گوریگاه و تجدید میثاق با شهیدا و بویژه شهدای خلیج فارس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خلیج فارس در دوره ایران باستان

خلیج فارس در دوره ایران باستان


قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه‌است که عده‌ای معتقدند 
«خلیج فارس 

گهواره تمدن جهان یا خاستگاه نوع بشر است.» ساکنان باستانی این منطقه، 

نخستین انسان‌هایی بودند که روش دریانوردی را آموخته و کشتی اختراع کرده و 

شرق و غرب را به یکدیگر پیوند داده‌اند. قدیمی‌ترین نامی که به این شاخاب داده 

شده، نارمرتو (narmarratu) است که توسط آشوریانی که قبل از ورود آریایی‌ها 

در فلات ایران می‌زیستند به کار می‌رفته و به معنی رود تلخ بوده است.

و همچنين در سرزمين باستاني ايلام كهن كه سفر هاي دريايي خود را ازشهر ليان 

كه بندر بوشهر كنوني است انجام مي دادند كه نارمارتو يا درياي پارس مي ناميدند

كه مسير در يايي آنها از ليان به هرموز (هرمز) و درياي اريتره يا عمان امروزي و از 

آنجا به درياي آزاد بود.از زمان شكل گيري پادشاهي ماد در 788 ق.م كه به وسيله ديا كو شكل 

گرفت امپراتوري ايران شكل قوي تري به خود گرفت و به صورت مستقل از راه خشكي و دريا به 

مبادلات اقتصادي وسفر هاي نظامي مي پرداختند.  كه در اين زمان نيز خليج فارس به درياي 

پارس سينوس پرسيكوس و يا هچا پارس اي تي (دريايي كه از پارس مي آيد ) نام گرفت.

                     آپلود

خليج فارس دوران هخامنشی

با آنكه مادها يوغ بندگي واستعمار آشوريان را از گردن نهادند وطي جنگهاي چندين 

ساله آشوريان را از بين بردند وحكومت ثروتمند ليدي را سركوب و مطيع خود 

ساختند وامپراتوري قدرتمند كه يكه تاز دنياي باستان را تشكيل دادند  ولي به جهت 

اختراع خط وشروع تاريخ از زمان حكومت هخامنشيان دريانوردي  ایرانیان به صورت 

نظامي  در خلیج فارس را، به قریب پانصد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران 

سلطنت داریوش اول نسبت مي دهند .داریوش بزرگ، نخستین ناوگان دریایی جهان 

را به وجود آورد. کشتی‌های او طول رودخانه سند را تا کرانه‌های اقیانوس هند 

و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره عربستان را دور زده و تا 

انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند. او برای نخستین بار در نزدیکی کانال سوئز مدرن 

فرمان کندن کانالی را داد و کشتی‌هایش از طریق همین کانال به دریای مدیترانه راه 

یافتند. در کتیبه‌ای که در محل این کانال به دست آمده نوشته شده‌است «من 

پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این کانال را داده‌ام از رودی 

که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که 

فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.» 

داریوش در این کتیبه (تصوير بالا)از خلیج فارس به نام «دریایی که از پارس می‌آید» 

نام برده‌است. در کتاب اوستا اگرچه از نام خلیج فارس بطور صریح نام برده نشده اما 

در مهر یشت در مبحث مهر یا میترا اشاره‌ای نیز به اروندرود شده‌ است که در آن 

دوره ارونگ گفته می‌شده‌ است

   آپلود

در میان یونانیان باستان

یونانی‌های باستان، از جمله بطلمیوس، این خلیج را «پرسیکوس سینوس» 

یا «سینوس پرسیکوس» که همان خلیج فارس است، نامیدند. از آنجا که این

نام برای نخستین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته‌اند 

آمده‌است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان 

بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز «پارسه» و «پرسپولیس» یعنی شهر 

یا کشور پارسیان نامیدند.

نقشه زيریک نقشه قدیمی که قلمرو حکمرانی اسکندر را پس از فتح ایران و 

قسمتی از هند نمایش می‌دهد.

نام خلیج فارس در این نقشه واضح است

استرابن جغرافیدان سدهٔ نخست میلادی نیز به کرات در کتاب خود از خلیج فارس  

با لفظ پرسیکون کای تاس (Persikonkaitas) نام برده‌است که معادل تحت اللفظی 

خلیج فارس است. وی محل سکونت عرب‌ها را بین دریای سرخ و خلیج فارس 

عنوان می‌کند. همچنین فلاریوس آریانوس مورخ دیگر یونانی در قرن دوم میلادی، 

در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام «پرسیکون کیت» که 

چیزی جز خلیج فارس نیست نام می‌برد كه در اين سفر جنگي نئارخوس سردار 

اسكندر از پتاله كه از پاكستان كنوني است از طريق در ياي مكران (عمان) 

عازم تنگه هرموزي (هرمز) شد به يوتي ها حمله برد و از آنجا از طريق درياي 

پارس به شوش كه پايتخت ايران در دوره هخامنشيان بود رهسپار شد.


منابع: اطلس تاريخ ايران (سازمان نقشه برداري ايران)-تاريخ ايران دوره باستان

 

(فرهاد گشايش) وتاريخ كلمان هوار -ويكي پديا

 

نقشه ها مهمترين مستندات براي اثبات حقانيت خليج فارس در طول تاريخ بوده است.

 

قريب به 22 نقشه مربوط به اعراب كه نام خليج فارس را اقرار مي كنند .

وجود اسناد مستند دوره هخامنشي براي حقانيت نام خليج *فارس

 

وجود اسناد مستند دوره هخامنشي براي حقانيت نام خليج *فارس
  


ژوهشگر و ايرانشناس برجسته كشور گفت: نام خليج*فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارك موجود از جمله سنگ نوشته بابلي جزيره خارك، شهر ليان ايلامي در بوشهر و ده*ها مكان، كتيبه و سند ديگر به امپراطوري*هاي ايلامي، ماد، هخامنشي و حكومت*هاي بعد از اين حكومت*ها وابسته است.


ايرج افشار (سيستاني) در حاشيه حضور در مراسم روز ملي خليج*فارس در جزيره هرمز در گفت*وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينكه كشورهايي كه تا چهار دهه پيش وجود خارجي نداشتند و اكنون نيز به مثابه اميرنشينان مونتاژي و مينياتوري متشكل از چند جزيره هستند، حرف*هاي نامعقول به زبان جاري مي*كنند، اظهار داشت: خليج*فارس منطقه*اي ژئواستراتژيك، ژئواكونوميك و ژئوپولتيك است و به دليل قرارگيري در مركز تجاري و اقتصادي جهان همواره در طول تاريخ از جايگاه ويژه سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي برخوردار بوده است.

*سنگ*نوشته بابلي جزيره خارك و ليان ايلامي در بوشهر، مستندترين اسناد

وي با بيان اينكه برخورداري از اين ويژگي*ها، خليج*فارس را به عنوان يك ايده*آل براي استعمارگران درآورده است، يادآور شد: نام خليج*فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارك موجود از جمله سنگ نوشته بابلي جزيره خارك، شهر ليان ايلامي در بوشهر و دهها مكان، كتيبه و سند ديگر به امپراطوري*هاي ايلامي، ماد، هخامنشي و حكومت*هاي بعد از اين حكومت*ها وابسته است.
افشار اظهار داشت: سنگ*نوشته*هاي بيستون، آثار هردوت و گزنفون نيز براي حقانيت نام خليج*فارس كافي است.

*ايران بيشترين كرانه، جمعيت و فعاليت اقتصادي و اجتماعي را در خليج*فارس دارد

اين پژوهشگر در ادامه با بيان اينكه در بين كشورهاي همسايه بيشترين كرانه و جمعيت متعلق به ايران است، اظهار داشت: سهم ايران در طول تاريخ از نظر تجاري و اقتصادي در اين آبراه نيز به عنوان قرارگيري در وسط دنيا، از ساير كشورهاي حاشيه بيشتر است.

*فرهنگ غني پارس*ها دليل نامگذاري خليج*فارس است

افشار در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: در زمان*هاي دور به دليل زندگي پارس*ها در كرانه*هاي خليج*فارس كه تاريخ گواه به فرهنگ غني و توسعه يافته آنها مي*دهد، اين دريا با نام خليج پارس نيز نامور گشته است.

*سازمان ملل چندين بار به امارات در مورد ادبياتش اخطار داده است

ايران شناس برجسته كشور ادامه داد: نام خليج فارس را همه جوامع جهاني و به ويژه سازمان ملل متحد به رسميت شناخته و نامي غير از اين نام را براي خليج*فارس ذكر و برنمي*تابند.

*هيچ قدرتي توان تغيير نام*هاي تاريخي و شناخته شده دنيا را ندارد

افشار گفت: هيچ قدرت و كشوري هرچند زورگو و يا استعمارگران قلدر مآب نيز توان تغيير نام*هاي جغرافيايي بين*المللي را ندارد.

*به اعراب خاطي پيشنهاد مي*كنيم رفتار مسالمت*آميز و توام با احترام ايران را جواب دهند
وي تاكيد كرد: ما ايرانيان به كشورهاي عربي منطقه به چشم برادران خود نگاه مي*كنيم و از همين رو از آنها خواستاريم كه همانطور كه ايران با آنها رفتاري مسالمت*آميز، با احترام و عزت دارد آنها نيز دست به رعايت آداب ديپلماسي جوامع منطقه بزنند.
افشار با بيان اينكه برخي از كشورهاي منطقه كه بي*ادبانه و غير مسئولانه و بر خلاف آداب ديپلماسي سخنان ناحوشايند در مورد تماميت ارضي ايران سرافراز به زبان جاري مي*كنند، گفت: برخي از شيخ*هاي عرب بايد بدانند كه تا سه چهار دهه پيش به عنوان يك كشور وجود خارجي نداشته و اكنون اميرنشينان مونتاژي و مينياتوري به شمار مي*روند كه از چند جزيره مصنوعي تشكيل و خود را كشور معرفي مي*كنند و از همين رو بايد حد و حدود خود را بشناسند.

*ياوه*گويي*هاي برخي از اعراب هيچ ارزشي در ادبيات بين*المللي ندارد

وي با بيان اينكه ياوه*گويي*هاي اعراب هيچ تاثير و ارزشي در ادبيات ديپلماسي بين*المللي ندارد، اظهار داشت: زدن اينگونه حرف*ها در مورد تماميت ارضي كشوري همانند ايران، كمك به رژيم صهيونيستي است و بايد مواظب بود.
ايرج افشار كه به دليل شركت در جشنواره روز ملي خليج*فارس در جزيره هرمز حاضر شده، جمعه شب نيز در جشن ملي خليج*فارس كه با حضور وزير فرهنگ و حضور احتمالي معاون اول رئيس جمهور در فرهنگسراي شهيد آويني بندرعباس برگزار مي*شود، در مورد خليج*فارس با محوريت*هايي همانند نقش منفي و مثبت رسانه*ها در معرفي اين آبراه تاريخي سخن مي*گويد.

آب خلیج‌ فارس در زمستان اسیدی‌تر است

آب خلیج‌ فارس در زمستان اسیدی‌تر است

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:
اسیدی‌تر شدن آب خلیج فارس در زمستان تاثیر منفی بر روی رشد و حیات آبسنگ‌های مرجانی دارد.

 

به گزارش ايرنا، ابوالفضل صالح روز دوشنبه با بیان این که افزایش اسیدیته آب خلیج فارس دو علت دارد افزود: یکی این که دمای کم آب باعث افزایش پارامترهای مرتبط با اسیدی شدن آب می‌شود و دوم این که فراجوشش‌هایی در دریای عمان وجود دارد که در زمستان شدت بیش‌تری می‌یابد. این فراجوشش‌ها آب‌های عمق را که دارای اسیدیته بیش‌تری هستند به سطح می‌آورند که با جریان‌های آبی وارد خلیج فارس می‌شوند.

 

وی که مجری طرح "بررسی پارامترهای اکولوژیک صخره‌های مرجانی شرق خلیج فارس و برآورد تاثیر آن بر پارامترهای وضعیت سلامت مرجان‌ها" است گفت: این طرح با هدف بررسی پارامترهای شیمیایی و فیزیکی بر روی خلیج ‌فارس و آبسنگ‌های مرجانی این پهنه آبی انجام شد.

 

رییس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی افزود: نتایج مطالعات نشان داد افزایش دما و شیمی کربنات آب مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر روی آبسنگ‌های مرجانی هستند، با اندازه‌گیری شیمی کربنات آب می‌توان میزان اسیدی شدن آب و تاثیر آن بر روی آبسنگ‌ها را به دست آورد.

 

وی با بیان اینکه این بررسی در تمام فصول سال در جزیره هنگام به عنوان پایلوت طرح انجام شد گفت: همچنین این نتایج نشان داد آب خلیج‌ فارس در زمستان بیش‌تر اسیدی می‌شود که تهدیدی برای آبسنگ‌های مرجانی است.

 

صالح ادامه داد: نتایج نشان داد یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر روی آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس تاثیر می‌گذارد مسئله دما است، دما در فصل تابستان تا حدود 34 درجه بالا می‌رود که موجب کاهش رشد مرجان‌ها و بروز بیماری سفیدشدگی می‌شود.

 

وی گفت: در واقع اسیدی شدن آب دریاها و اقیانوس‌ها یک روند جهانی است که از حدود 200 سال گذشته با فعالیت صنایع و انقلاب صنعتی آغاز شده است، فعالیت صنایع موجب انتشار گاز دی اکسید کربن در فضا می‌شود و این گاز به مرور با واردن شدن به آب دریاها و اقیانوس‌ها موجب اسیدی شدن آن‌ها می‌شود و در طولانی مدت تغییراتی در این پهنه‌های آبی ایجاد می‌کند.

 

صالح ادامه داد: برآوردهای جهانی نشان می‌دهد آب دریاها و اقیانوس‌ها نسبت به 200 سال گذشته اسیدی‌تر شده است که خلیج فارس نیز از این قاعده جدا نیست.

 

وی افزود: همچنین تحقیقات در خلیج فارس نشان داد میزان اسیدی شدن آب خلیج فارس در فصول پاییز و بهار به علت شرایط دمایی و حالت اسیدیته مناسب‌تر شرایط برای رشد آبسنگ‌های مرجانی مناسبت‌تر است اما در فصول زمستان و تابستان به علت افزایش دما و بالا رفتن میزان اسیدیته آب شرایط رشد مساعد نیست.

 

رییس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان گفت: همچنین در این طرح پارامترهای مغذی مانند فسفات و نیترات نیز اندازه‌گیری و بررسی شد و نتایج نشان داد در مکان‌هایی که غلظت این پارامترها افزایش یافت موجب آسیب رساندن به آبسنگ‌های مرجانی شد.

 

وی افزود: بالا رفتن میزان پارامترهای مغذی موجب رشد میکروجلبک‌ها در آب می‌شود که کاهش نور، افت اکسیژن و کدر شدن آب را در پی دارد که این شرایط زیست آبسنگ‌های مرجانی راسخت می‌کند.

 

به گفته وی مواد مغذی با ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و پساب‌های مزارع پرورش میگو وارد پهنه‌های آبی می‌شود که در برخی موارد موجب بروز پدیده کشند قرمز می‌شود.

 

صالح افزود: به طور کلی بررسی‌ها نشان داد شرایط آبسنگ‌های مرجانی جزیره هنگام از نظر دما در معرض خطر هستند اما از نظر سایر پارامترهای شیمیایی به اضافه آلودگی‌های نفتی در خطر نیستند و حداقل تا 50 سال آینده نیز این پارامترها به جز دما مرجان‌ها را تهدید نمی‌کند.

 

وی تاکید کرد: خسارت‌هایی که فعالیت‌های انسانی مانند ماهیگیری، گیر کردن لنگر لنج‌ها، غواصی‌های غیرحرفه‌ای و صید مرجان‌ها برای آکواریوم به آبسنگ‌های مرجانی وارد می‌کند بسیار بیشتر از خسارات پارامترهای شیمیایی است.

 

آبسنگ‌ها یا صخره‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند. بیش‌تر صخره‌های مرجانی بین 5 تا 10 هزار سال عمر دارند و بسیاری از آن‌ها صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیون‌ها سال قدمت دارند.

 

مرجان‌هایی که صخره‌های مرجانی را تشکیل می‌دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می‌یابند. آنها در آب گرم، شور و تمیز زندگی می‌کنند، رشته صخره‌های عظیم آبی در طول سال با درجه حرارتی بیش از ۲۱ درجه سانتی‌گراد گرم باقی می‌مانند، مرجان‌ها همچنین تنها در آب‌های کم‌عمقی که نور خورشید بتواند به آن‌ها برسد زندگی می‌کنند.

 

تاکنون ۷۰ گونه مرجان در خلیج‌فارس شناسایی شده است که از این تعداد 45 گونه آن‌ها در آب‌های ایران دیده می‌شوند. در خلیج فارس تنوع گونه‌ای مرجان‌های شاخ گوزنی(Acropora) بیش از جنس‌های دیگر است.

 

"مرجان‌های انگشتی" نیز بعد از مرجان‌های شاخ گوزنی و مغزی دارای بیش‌ترین تنوع گونه‌ای هستند.

 

"مرجان‌های نرم" یا "مرجان‌های مواج" نیز در خلیج فارس حضور دارند که فاقد اسکلت آهکی هستند و با جریان آب به این سوی و آن سو به حرکت در می‌آیند.

علاوه بر این مرجان‌ها، "مرجان‌های کاسه‌ای" هم در خلیج فارس و آب‌های ایران دیده می‌شوند. از نظر اکولوژیک، مرجان‌های مغزی دارای بیش‌ترین مقاومت نسبت به تغییرات محیط هستند.

قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان

تصویبنامه شماره ۶۷ -۲٫۲۵۰ مورخ ۱۳۵۲٫۴.۳۱ موضوع ماده ۳ قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان

  • ب - اقدام به تمرین یا مانور با هر نوع سلاح.
  • ب - چنانچه جرم ارتکابی مخل صلح و نظم و آرامش داخلی و یا نظم عمومی دریای سرزمینی باشد.
  • ب - کشتی در دریای سرزمینی ایران متوقف باشد.
  • ب - وضع و اجرای قوانین و مقررات مناسب به ویژه در زمینه فعالیتهای زیر.
  • ج - اعمال حقوق حاکمه که به موجب معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای تفویض شده است.
  • ج - جمع‌آوری هر گونه اطلاعاتی که به زیان امنیت ملی، امور دفاعی یا منافع اقتصادی کشور باشد.
  • ج - چنانچه فرمانده کشتی یا نماینده دیپلماتیک یا کنسولی دولت صاحب پرچم کشتی تقاضای کمک و رسیدگی نماید.
  • ج - کشتی در حال عبور از دریای سرزمینی باشد مشروط بر این که منشاء قرار تأمین و یا حکم محکومیت، تعهدات و یا الزامات ناشی از‌مسئولیت مدنی همان کشتی باشد.
  • ح - هر گونه فعالیت صیادی و بهره‌برداری از منابع دریایی.
  • د - چنانچه رسیدگی و تعقیب برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و روانگردان ضروری باشد.
  • د - هر گونه تبلیغاتی که منظور از آن لطمه زدن به امنیت ملی، امور دفاعی و یا منافع اقتصادی کشور باشد.
  • رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری
  • ط - انجام هر نوع پژوهش علمی، نقشه‌برداری، لرزه‌نگاری و نمونه‌برداری.
  • ک - انجام هر نوع فعالیت دیگری که لازمه عبور کشتی نباشد.
  • ه - پرواز و فرود و انتقال هر نوع هواپیما و هلیکوپتر و ادوات نظامی و نیرو به واحدهای شناور دیگر و ساحل.
  • و - نقل و انتقال افراد، بارگیری یا تخلیه هر نوع کالا و پول بر خلاف قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.
  • ی - ایجاد اختلال در سیستمهای ارتباطی یا سایر تأسیسات کشور.
  • ‌الف - کشتی از آبهای داخلی ایران خارج و در دریای سرزمینی در حرکت باشد.

پایان رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9 سپاه
پایان رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9 سپاه با به کارگیری سلاح جدید راهبردی علیه تهدیدات آمریکا

نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با به کارگیری یک سلاح جدید راهبردی پایان یافت.

خبرگزاری فارس: پایان رزمایش پیامبر اعظم(ص) 9 سپاه با به کارگیری سلاح جدید راهبردی علیه تهدیدات آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس، در آخرین روز از نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص)که با شرکت بخشی از یگان‌های نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شد، یک سلاح جدید راهبردی به کارگیری و به سازمان دفاع دریایی سپاه افزوده شد.

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون قابلیت‌ها و توانمندی‌های این سلاح جدید صرفا به گفتن این جمله اکتفا کرد: ورود این سلاح جدید نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش قدرت دریایی ما برای مقابله با تهدیدات علیه انقلاب اسلامی و به طور مشخص شیطان بزرگ امریکا دارد.

نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه به مدت 3 روز در تنگه هرمز و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار و طی آن بخشی از تجهیزات و تاکتیک‌های نوین عملیاتی در حوزه دریا، زمین، ساحل و موشکی توسط رزمندگان سپاه اسلام به کارگیری و مورد اجرا قرار گرفت.

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد